Apple vill köpa Formel 1-rättigheter – utmanar ESPN efter Brad Pitt-filmens framgång

Teknikjätten Apple är i aktiva förhandlingar för att säkra de exklusiva amerikanska tv-rättigheterna för Formel 1, enligt Financial Times. Detta sker mot bakgrund av den stora framgången för den Apple-producerade biofilmen ”F1” med Brad Pitt i huvudrollen, vilket har bidragit till ett ökat intresse för sporten.

Strid om rättigheter

Disney-ägda ESPN har haft de amerikanska rättigheterna till Formel 1 sedan 2019, men deras exklusiva förhandlingsperiod om förnyelse löpte nyligen ut utan avtal. Detta öppnar dörren för Apple att ta över rättigheterna från och med säsongen 2026.

- Advertisement -

Läs: Napoli menar allvar – avfyra ett bud på 50 miljoner euro för underskattad Premier League-spelare

ESPN har för närvarande ett relativt billigt avtal på cirka 75 miljoner dollar per år, men förväntas behöva betala betydligt mer för att behålla rättigheterna i den kommande anbudstävlingen.

Läs på Popidol: Kommer ”Duster” tillbaka för säsong 2?

Apples sportstrategi

Detta är en del av Apples aggressiva fokus på direktsänd sport:

  • De har redan miljardavtal för Major League Soccer (MLS) och Major League Baseball (MLB)
  • De lanserade också en separat streamingtjänst för MLS-matcher
  • Framgången med Brad Pitt-filmen ”F1” (som delvis filmades under riktiga tävlingar) har visat Apples förmåga att marknadsföra sporten

Vad detta betyder för fans

Om Apple säkrar rättigheterna kan det leda till:

  • Formel 1-erbjudanden som ingår i Apple TV+
  • Möjlighet till innovativa produktioner med AR/VR-teknik
  • Potentiellt högre abonnemangskostnader än det nuvarande ESPN-avtalet

Med Formel 1:s explosiva tillväxt i popularitet i USA de senaste åren – drivet av Netflix-serien ”Drive to Survive” och ökat amerikanskt deltagande med tävlingar i Miami, Las Vegas och Austin – kommer rättighetskampen att bli en av de mest spännande striderna i mediebranschen under året.

Både Formel 1-chefen Stefano Domenicali och Apples ledning har bekräftat att diskussioner pågår om framtida mediepartnerskap. Ett beslut väntas i slutet av 2024.

Liverpools gest mot Diogo Jotas familj: Kontraktet kommer att betalas i sin helhet

Senast

Nintendo med resultat hopp

Tack vare en mycket framgångsrik lansering av den nya...

Det nya digitala tidsfördrivet: Hur onlinespel blev Norges moderna sociala arena

Den norska själen är djupt rotad i traditioner som...

Arsenals dyraste spelarförsäljning tillbaka på träningsplanen

Redan 2017 bestämde sig Liverpool för att ta med...

Sagrada Familia är nu världens högsta kyrka

En liten varning för dem som åker till Barcelona...

Missa inte

Nintendo med resultat hopp

Tack vare en mycket framgångsrik lansering av den nya...

Det nya digitala tidsfördrivet: Hur onlinespel blev Norges moderna sociala arena

Den norska själen är djupt rotad i traditioner som...

Arsenals dyraste spelarförsäljning tillbaka på träningsplanen

Redan 2017 bestämde sig Liverpool för att ta med...

Sagrada Familia är nu världens högsta kyrka

En liten varning för dem som åker till Barcelona...

Stark tillväxt i norska biobesök

Biljettförsäljningen på norska biografer ligger kvar på en hög...

Nintendo med resultat hopp

Tack vare en mycket framgångsrik lansering av den nya Switch 2-konsolen kunde den japanska speljätten Nintendo rapportera en betydande vinstökning för första halvåret i...

Det nya digitala tidsfördrivet: Hur onlinespel blev Norges moderna sociala arena

Den norska själen är djupt rotad i traditioner som friluftsliv, stugmys och att samlas kring gemensamma upplevelser. Men under de senaste decennierna har något...

Arsenals dyraste spelarförsäljning tillbaka på träningsplanen

Redan 2017 bestämde sig Liverpool för att ta med höghastighetståget med en spelare, Alex Oxlade-Chamberlain, till Jürgen Klopp. Den centrala mittfältaren hade imponerat i...