Kering, som äger modehuset Gucci, har ingått ett strategiskt partnerskap med L’Oréal, som inkluderar försäljningen av dess skönhetsverksamhet som en del av ett långsiktigt samarbete.
Affären, som värderas till 4 miljarder euro, inkluderar L’Oréals förvärv av Creed, skönhets- och parfymlicenser från Kerings modehus och ett exklusivt samarbete för att ”utforska affärsmöjligheter inom hälsa och livslängd”.
Läs: Den australiska versionen av ”The Office” har lagts ner efter bara en säsong
Kering uppgav att partnerskapet ger rätt att ingå en 50-årig exklusiv licens för skapande, utveckling och distribution av Guccis parfymer och skönhetsprodukter efter att det nuvarande avtalet med Coty löper ut.
Företaget kommer också att ge L’Oréal 50-åriga exklusiva licenser för skapande, utveckling och distribution av parfym- och skönhetsprodukter för Bottega Veneta och Balenciaga.
En strategisk kommitté kommer att inrättas för att säkerställa samordning mellan Kerings varumärken och L’Oréal och för att övervaka utvecklingen av partnerskapet.
Luca de Meo, VD för Kering, säger: ”Genom att gå samman med den globala ledaren inom skönhet kommer vi att påskynda utvecklingen av parfym och kosmetika för våra stora modehus, vilket gör det möjligt för dem att uppnå skala i denna kategori och frigöra sin enorma långsiktiga potential, som Yves Saint Laurent Beauté gjorde under L’Oréals ledning.
”Tillsammans kommer vi också att ge oss ut på nya fronter inom wellness, genom att kombinera L’Oréals oöverträffade expertis med vårt unika lyxsortiment. Detta partnerskap gör det möjligt för oss att fokusera på det som definierar oss bäst: den kreativa kraften och attraktionskraften hos våra modehus.”
Nicolas Hieronimus, VD för L’Oréal Groupe, säger: ”Detta partnerskap kommer att ytterligare stärka vår position som världens främsta lyxiga skönhetsföretag och kommer att göra det möjligt för oss att utforska nya vägar inom välbefinnande tillsammans.
”Genom Creed kommer vi att etablera oss som en av de ledande aktörerna på den snabbväxande nischade parfymmarknaden. Gucci, Bottega Veneta och Balenciaga är alla enastående haute couture-märken med enorm tillväxtpotential.”
Läs: ”Äntligen” nytt kontrakt för mittfältaren Sondre Brunstad Fet