Det är förstås otur att bygga något innan det blir en regeländring. – Det måste till exempel vara dåligt att ha byggt något stort i USA förra året och sedan få höra att Donald Trump har hävt förbudet mot asbest!.
Något liknande har varit fallet för entusiaster som ville anmäla Korea till Formel 1-cirkusen!
Läs: Norge måste sälja alla Tesla-aktier idag
Formel 1-säsongen 2025 närmar sig sin avgörande fas, med Lando Norris, Oscar Piastri och Max Verstappen som fortfarande kämpar om att bli världsmästare.
Efter förra helgens Brasiliens Grand Prix har Norris tagit kontroll över mästerskapsstriden, eftersom han leder Piastri med 24 poäng med bara tre Grand Prix-evenemang kvar.
Om vi blickar framåt lovar säsongen 2026 att bli en klassiker, eftersom Formel 1 kommer att genomgå massiva regeländringar.
Bortsett från regeländringar kommer det att finnas en ny bana i kalendern, eftersom den spanska huvudstaden Madrid kommer att vara värd för ett lopp för första gången i september.
Läs på Sporten: Nu lossnar det för tidigare Bodø/Glimt-stjärnan Ola Solbakken
Banan i Madrid, som kallas ”Madring”, kommer att vara en kombination av stadsbana och klassisk racerbana, och den kommer att byggas runt IFEMA-utställningscentret med 20 svängar och en längd på 5,47 kilometer.
Medan en ny bana kommer att presenteras nästa säsong, finns det en annan bana som har övergivits och förfallit i över tio år.
Korea International Circuit i Yeongam, Sydkorea, som enligt uppgift kostade 300 miljoner pund att bygga, var värd för fyra Grand Prix-lopp, varav det sista ägde rum 2013.
Byggandet av banan slutfördes precis i tid för att användas vid Koreas Grand Prix 2010, och den fick inte godkännande från FIA (Formel 1:s styrande organ) förrän tio dagar före loppet.
Dessutom ska anläggningarna på platsen inte vara färdiga när tävlingshelgen anlände.
Platsen ansågs också vara ett problem, eftersom Sydkorea inte är känt för sin kärlek till Formel 1, och Korea International Circuit byggdes hela 200 miles (cirka 322 kilometer) från huvudstaden Seoul.
På det hela taget misslyckades Korea International Circuit med att fånga lokalbefolkningens fantasi under de fyra år som den var en del av Formel 1-kalendern.
Park Bong-soon, en tjänsteman i södra Jeolla-provinsen, berättade för New York Times 2015: ”Vi började med en stor dröm om att tjäna mycket pengar. I stället slutade det med ett spektakulärt misslyckande.”
Världsmästaren i tvåbob Fernando Alonso var den första vinnaren på banan, medan Sebastian Vettel vann 2011, 2012 och 2013.
Tolv år efter Vetttels senaste seger i Korea används banan fortfarande inte av FIA.