I 15 år har fansen analyserat varje detalj för att klargöra vad som hände med Tony Soprano (James Gandolfini) i de sista sekunderna av ”The Sopranos”. Inte en replik eller bild från de 86 avsnitten har undgått granskning i ett försök att dechiffrera den abrupta övergången till svart. Seriens motvillige skapare, David Chase, har varit ovillig att ge entydiga svar på det öppna slutet – trots fansens frustration. Helst borde alla omfamna Chases djärvhet och den oroväckande mystiken kring de sista minuterna av Holstens i ”Made in America”-finalen.
Säsongen fokuserade mycket på dödlighet, vilket gör det troligt att Tony mötte sitt öde när han åt lökringar. En specifik kommentar från Paulie (Tony Sirico) kan ha löst gåtan utan att någon märkt det.
Läs: Dessa LEGO x Nike-skor ser fantastiska ut, men det finns en hake
<h3 class="wp-block-heading">”The Sopranos” varnar upprepade gånger för döden
Som en serie om organiserad brottslighet och dess brutala konsekvenser är döden ett ständigt hot i ”The Sopranos”. Karaktärerna dödas av sina egna eller rivaliserande gäng, och alla lever med känslan av att allt kan kollapsa när som helst. För Tony Soprano kan det komma som ett skott i bakhuvudet – eller ännu värre: en knackning på dörren från FBI.
I säsong 7 började Chase och manusförfattarna underminera ”antihjältens” känsla genom att visa hur dessa maffiamedlemmar reflekterade över sin egen moraliska korruption och tomma kapitalistiska ambitioner. De kände hur döden närmade sig. I säsongspremiären ”Soprano Home Movies” spekulerar Bobby Bacala (Steve Schirripa), den mest oskyldiga i familjen, att ”du förmodligen inte ens hör det när det händer” när du står inför en pistol. I ”Stage 5” ser Silvio (Steven Van Zandt) en New York-boss bli skjuten under en middag – utan att höra skotten.
Paulies replik i finalen antyder att liv och död samexisterar
Under Bobbys begravningsmåltid i finalen sitter Paulie vid bordet med Meadow (Jamie-Lynn Sigler), A.J. (Robert Iler) och andra unga familjemedlemmar och säger:
”Mitt i döden lever vi. Eller är det tvärtom?”
Meadow rättar honom, men raden – hämtad från en gregoriansk hymn – betyder allt och ingenting på samma gång. Paulie var känd för sina till synes djupgående, men ofta meningslösa, livsbedömningar. Tidigare i serien var hans uttalanden roliga och naiva, men i finalen framstår han som ytlig och desillusionerad.
”Made in America” handlar inte om att knyta ihop lösa trådar, utan om att acceptera ödet i en brutal värld. Efter att Silvio och Bobby eliminerats i det näst sista avsnittet, ”Blue Comet”, är Paulie den sista i Tonys innersta krets som är kvar. Tony erbjuder honom en lukrativ kaptensposition, men Paulie – fortfarande skakig efter att en svart katt stirrat på en bild av den avlidne Christopher (Michael Imperioli) – tvekar. Han vet att alla som har lett den här besättningen har gått ett grymt slut till mötes.
Paulies utveckling är en av seriens mest underskattade triumfer. Från komisk lättnad blir han en desillusionerad figur som reflekterar över döden och sin plats i världen. Utan Tonys eller Christophers självdestruktiva laster blir han till slut den mest mänskliga och sympatiska karaktären.
Betydelsen av raden
Om man tolkar repliken bokstavligt bekräftar den att döden närmade sig Tony i slutscenen. Liv och död existerar sida vid sida – och döden inträffar på ett ögonblick. I Tonys fall: Ena stunden väntar han på Meadow, i nästa är han död utan att märka det. Även om han inte mördades i just den sekunden skulle han leva under konstant hot, särskilt efter att hans närmaste allierade är borta och FBI hotar.
Paulies citat från gregorianska hymner ger finalen en känslomässig klarhet – oavsett om den tillfredsställer fansen eller inte. Fokuset på ”Dead Tony?” överskuggar de intensiva känslorna i scenen, ackompanjerad av Journeys ”Don’t Stop Believin'”. Tonys liv kollapsar i realtid: hans kapten, Carlo (Arthur J. Nascarella), är på väg att vittna mot honom, och A.J.s framtid är oklar. Middagen på Holstens blir en stunds lugn mitt i kaoset.
I denna gripande scen, skriven och regisserad av Chase, säger Tony inte mycket medan han observerar sin omgivning. Han verkar njuta av de normala, oskyldiga stunderna runt omkring honom. Till och med den depressiva A.J. ger honom oväntad tröst när han säger ”Fokusera på de goda tiderna” – något som Tony till en början tycker är sarkastiskt. Men när A.J. bekräftar att han bara upprepar sin fars ord, svarar Tony: ”Oh, that’s true, I suppose” och verkar ta det till sitt hjärta.
”The Sopranos” främjade sällan positiva värderingar, men det är rörande att se Tony acceptera sitt öde och välja att leva så gott han kan tills det oundvikliga händer. Även om han ofta irriterades på Paulies naiva syn på livet, kunde han ha gjort värre saker än att imitera hans tysta acceptans. Paulie är trots allt en av de få som fortfarande lever – och är hel.
Läs på Popidol: Ny ”Harry Potter”-serie om Max: Här är de nya Harry, Hermione och Ron