Hollywood-strejk

Manusförfattarstrejken, och nu även skådespelarstrejken i Hollywood, har pågått i många veckor. Som ett resultat avbryts globala produktioner, men de strejkande ger inte upp sin kamp för anständiga arbetsvillkor och ett slut på kontroversiella handlingar från filmproducenter. Adam Driver visade nyligen sitt stöd för demonstranterna. På presskonferensen för filmfestivalen i Venedig påpekade skådespelaren hur filmer kan göras samtidigt som de strejkarnas krav respekteras. Skådespelaren kritiserade Netflix, Amazon Prime och AMPTP.

Läs: Interaktiv komedi på Netflix. DU bestämmer ödet för karaktärerna i filmen!

- Advertisement -

AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers) är en organisation som företräder film- och tv-producenters intressen. Det är också en institution som WAG och SAG-AFTRA, fackföreningar för manusförfattare och skådespelare, strejkade mot och krävde bättre arbetsvillkor, höjning av lönerna (särskilt för manusförfattare), ett slut på monopolet och ett slut på att eliminera skådespelare. genom att använda för mycket artificiell intelligens. Strejken har pågått i flera månader, har allt fler anhängare och förlamar arbetet med filmuppsättningar och leder till att filmpremiärer skjuts upp. AMPTP verkar ovilliga att prata, och demonstranterna ger inte efter för deras krav. Adam Driver kommenterade nyligen saken.

Läs på Popidol: Självklart får Rihanna och A$AP Rockys andra barn något crazy namn

Adam Driver dök upp på filmfestivalen i Venedig, där han marknadsförde sin senaste film ”Ferrari”. Vissa kanske har frågat sig vad han gjorde där om han strejkade. Det visar sig att skådespelaren kunde delta i evenemanget eftersom hans film mötte de krav som strejkarna kämpade för. Skådespelaren använde tillfället att tala ut om strejken. Han kritiserade Netflix, Amazon Prime och AMPTP. Han visade att det är möjligt att göra succéfilmer, möta de strejkandes krav och inte bli föremål för AMPTP.

Läs på Sporten: Agentbråk orsakar skakningar i fotbollen

– Jag är väldigt stolt över att vara här och vara den visuella representationen av en film (’Ferrari’) som inte är en del av AMPTP, och att främja SAG:s ledarskapsdirektiv – vilket är en effektiv taktik – som är ett tillfälligt avtal. Varför kan ett mindre distributionsföretag som Neon och STX International uppfylla drömkraven på det SAG efterfrågar, men det kan inte ett stort företag som Netflix och Amazon? Varje gång folket på SAG stödjer en film som har gått med på villkoren, gör det det helt enkelt mer uppenbart att dessa människor är villiga att stödja de andra de arbetar med, och resten (Netflix, Amazon) inte är det. – sa skådespelaren.

Senast

Manchester Uniteds delägare Sir Jim Ratcliffe förlorade en fjärdedel av sin förmögenhet

Sir Jim Ratcliffes tid i Manchester United har väckt...

Netflix kommer att introducera AI-genererade reklamfilmer

Netflix tar reklamupplevelsen till nya höjder genom att tillkännage...

Solskjaer på offensiven – beställer 5 nya spelare

Med en väg mot en 3:e plats och en...

Missa inte

Manchester Uniteds delägare Sir Jim Ratcliffe förlorade en fjärdedel av sin förmögenhet

Sir Jim Ratcliffes tid i Manchester United har väckt...

Netflix kommer att introducera AI-genererade reklamfilmer

Netflix tar reklamupplevelsen till nya höjder genom att tillkännage...

Solskjaer på offensiven – beställer 5 nya spelare

Med en väg mot en 3:e plats och en...

Lamine Yamal, målet som ger Barcelona miljarder i intäkter

Barcelona har vunnit La Liga-säsongen 2024/2025 efter gårdagens seger...

Kjetil Knutsen är på samma ”shortlist” som Steven Gerrard efter inget tack från Davide Ancelotti

I en nyhet om att Rangers var nära att kapa en av Paris Saint-Germains stora talanger framkom det att den skotska klubben, som är...

Manchester Uniteds delägare Sir Jim Ratcliffe förlorade en fjärdedel av sin förmögenhet

Sir Jim Ratcliffes tid i Manchester United har väckt kritik efter att klubben höjt biljettpriserna och genomfört två omgångar av uppsägningar, samtidigt som resultaten...

Netflix kommer att introducera AI-genererade reklamfilmer

Netflix tar reklamupplevelsen till nya höjder genom att tillkännage att de kommer att lansera interaktiva midtroll- och break-reklamfilmer, som drivs av generativ AI, med...