Petter Stordalen sponsrar Friends Arena och byter namn till Strawberry Arena

Friends Arena i Stockholm är både hemmaplan för landslaget och AIK. För drygt tolv år sedan betalade Swedbank cirka 150 miljoner kronor för namnrättigheterna. Namnet gav dock Storbanken till antimobbningsorganisationen Friends.

Läs på Sporten: Barcelona är osäkra: Dest utesluter en retur så länge Xavi är…

- Advertisement -

Vid årsskiftet gick avtalet ut och nu har Stockholm Live, som driver arenan och äger namnrättigheterna, hittat en ny lösning.

”Dagens brajne” rapporterade först att från och med den 12 juli i år byter Friends Arena namn till Strawberry Arena.

”Det nya namnet, Strawberry Arena, symboliserar upplevelser och mångfald. Det här blir en arena med plats för energi, mod och entusiasm. Här ska de bästa konserterna finnas, fotbollsfans ska heja och gråta här och det ska finnas plats för alla”, säger Stordalen i ett pressmeddelande.

”Strawberry vill fortsätta skapa en plats för de största mötena, upplevelserna och stunderna i Sverige och Norden tillsammans med Stockholm Live. Vi är otroligt stolta över att arenan kommer att få namnet Strawberry Arena.”

Johan Mägi, kommersiell chef på Stockholm Live, är nöjd med lösningen:

– Strawberry är en drömpartner för oss, och delar Stockholm Lives passion för att vara värd och vara bäst på att leverera upplevelser, säger Mägi och fortsätter:

– Med Strawberry får Nordens största arena en långsiktig och stark partner och tillsammans kommer vi att kunna utveckla erbjudanden för alla de som kommer till Stockholm och Solna för att verkligen uppleva sport, musik och möten med andra människor.

Carl Oldsberg är chef för digital utveckling på Strawberry:

– I juli byter arenan namn till Strawberry Arena och det är en stor milstolpe för vår grupp och vår historia i Sverige. De flesta ser oss som ett hotellföretag, men vi erbjuder allt från små upplevelser som kryddar vardagen till ”once in a lifetime”-upplevelser. Med Strawberry Arena kommer vi att skapa minnesvärda möten och sprida budskapet att mångfald i världen är lika viktigt som mångfald i upplevelser.

Vänner och deras arbete mot mobbning kommer fortfarande att finnas representerade på arenan, står det i pressmeddelandet. Genom ett nytt samverkansavtal utökas organisationens engagemang även till Stockholm Lives övriga arenor.

Avtalet med Strawberry är värt ”väl över 100 miljoner kronor” totalt, skriver DI. Strawberry är en av Skandinaviens största hotellkedjor. Petter Stordalen är företagets ägare och grundare.

Läs mer: Ole Gunnar Solskjær vill försäkra sig om att han inte blir ombedd att leda ett ”dagis”

Senast

Manchester Uniteds delägare Sir Jim Ratcliffe förlorade en fjärdedel av sin förmögenhet

Sir Jim Ratcliffes tid i Manchester United har väckt...

Netflix kommer att introducera AI-genererade reklamfilmer

Netflix tar reklamupplevelsen till nya höjder genom att tillkännage...

Solskjaer på offensiven – beställer 5 nya spelare

Med en väg mot en 3:e plats och en...

Missa inte

Manchester Uniteds delägare Sir Jim Ratcliffe förlorade en fjärdedel av sin förmögenhet

Sir Jim Ratcliffes tid i Manchester United har väckt...

Netflix kommer att introducera AI-genererade reklamfilmer

Netflix tar reklamupplevelsen till nya höjder genom att tillkännage...

Solskjaer på offensiven – beställer 5 nya spelare

Med en väg mot en 3:e plats och en...

Lamine Yamal, målet som ger Barcelona miljarder i intäkter

Barcelona har vunnit La Liga-säsongen 2024/2025 efter gårdagens seger...

Kjetil Knutsen är på samma ”shortlist” som Steven Gerrard efter inget tack från Davide Ancelotti

I en nyhet om att Rangers var nära att kapa en av Paris Saint-Germains stora talanger framkom det att den skotska klubben, som är...

Manchester Uniteds delägare Sir Jim Ratcliffe förlorade en fjärdedel av sin förmögenhet

Sir Jim Ratcliffes tid i Manchester United har väckt kritik efter att klubben höjt biljettpriserna och genomfört två omgångar av uppsägningar, samtidigt som resultaten...

Netflix kommer att introducera AI-genererade reklamfilmer

Netflix tar reklamupplevelsen till nya höjder genom att tillkännage att de kommer att lansera interaktiva midtroll- och break-reklamfilmer, som drivs av generativ AI, med...